27/2/2016, Η άσωτη θυγάτηρ,
π. Γεώργιος Οικονόμου

simaia-708
Αυτή η ιστορία του Ασώτου υιού, η τόσο σπουδαία και μεστή νοημάτων και διδαγμάτων, ενέπνευσε και την ιδέα του παρόντος άρθρου με την διήγηση της ιστορίας μιας άσωτης θυγατρός.
Ποιά είναι αυτή, λοιπόν, η άσωτη κόρη; Δεν είναι άλλη από την πατρίδα μας, την Ελλάδα μας. Ένας τόπος αγίων και ηρώων.
Με τα χώματά της νοτισμένα ακόμα από το αίμα των μαρτύρων, γι' αυτό άλλωστε, αν σκύψεις και τα προσκυνήσεις θα αισθανθείς και θα οσφρανθείς να ευωδιάζουν. Θα ακούσεις να σου διηγούνται την λαμπρή και ένδοξη ιστορία της. (Συνέχεια...)



25/2/2016, Η ψυχική νόσος στο Βυζάντιο,
του Δημήτρη Καραγιάννη


Παρακαλῶ πάντας ὑμᾶς,
τοὺς φρενίτιδι περιπεσόντας νόσῳ καὶ παραπαίοντας,
κατὰ δύναμιν τὴν ὑμετέραν πειρᾶσθαι θεραπεύειν
μετὰ προσηνείας καὶ ἐπιειδείας αὐτοῦ διαλεγομένους.
Ιωάννης Χρυσόστομος (Προς Ανομοίους, β΄λόγος)

...Το τεράστιο χάσμα ανάμεσα στην Ανατολική και τη Δυτική εκκλησιαστική θεώρηση του φαινομένου της «τρέλας» καταδεικνύεται και από το γεγονός της ύπαρξης των «κατά Χριστόν αγίων σαλών» στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Ο άγιος Ανδρέας, ο άγιος Σάββας ο Βατοπεδινός, ο άγιος Συμεών, αποτελούν ακραίες θαυμαστές περιπτώσεις όπου περιφρονείται η αισθητική και γίνεται υπέρβαση της ηθικής. Ένα αντίστοιχο φαινόμενο δεν θα ήταν ανεκτό από τη Δυτική ηθικιστική θεολογία. (Συνέχεια...)



20/2/2016, Τελώνης και Φαρισαίος,
Μητροπολίτης Anthonny Bloom


...Ὁ Τελώνης εἰσῆλθε στὴν ἐκκλησία γνωρίζοντας ὅτι δὲν ἔχει δικαίωμα νὰ βρίσκεται ἐκεῖ. Μὲ ποιὰ ἔννοια; Ἡ ἐκκλησία εἶναι ἕνα μικρὸ μέρος στὴ γῆ ποὺ εἶναι ὁλοκληρωτικὰ ἀφιερωμένο στὸν Θεό, ποὺ ἀνήκει στὸν Θεὸ, ἐκεῖ ὅπου ἔχει δικαίωμα νὰ ζεῖ, ἐκεῖ ὅπου ἐρχόμαστε νὰ συναντήσουμε Αὐτὸν καὶ κανέναν ἄλλο. Ὦ, φυσικὰ, ὅλους τοὺς ἄλλους, ἀλλὰ μαζί μ’ Ἐκεῖνον. Καὶ ὁ Τελώνης στάθηκε στὴν πόρτα γνωρίζοντας ὅτι εἶναι ἕνας ξένος καὶ ὅτι ἡ μόνη του ἐλπίδα βρισκόταν στὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Θεὸς ἀγαπᾶ. Εἶχε πεῖ στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, « Παιδί μου, δῶσε μου τὴν καρδιά σου - ὅλα τὰ ὑπόλοιπα εἶναι δικά μου» (Συνέχεια...)



16/2/2016, Οι οθόνες που προκαλούν τον θάνατο,
π. Σάββας Αγιορείτης

Αποτέλεσμα εικόνας για οθονη
Ὁ προφήτης Ἰερεμίας ἀναφέρει στήν Ἁγία Γραφή: «ἀνέβηκε ὁ θάνατος διά μέσω τῶν θυρίδων» (Ιερ. 9,21).  Αὐτό σημαίνει ὅτι πέρασε ὁ θάνατος μέσα ἀπό τά παράθυρα.
Ποιά εἶναι τά παράθυρα καί γιά ποιόν θάνατο μιλάει ὁ προφήτης;
Προφανῶς δέ μιλάει γιά θάνατο σωματικό, ἀλλά πνευματικό. Ἕναν θάνατο τῆς ψυχῆς. Δηλαδή μπορεῖ ὁ θάνατος νά περάσει μέσα ἀπό τά ‘παράθυρα’ καί ὁ ἄνθρωπος νά πεθάνει. (Συνέχεια...)




12/2/2016, Νήστευε, όμως τον έτρεφαν οι έπαινοι των ανθρώπων

Μακριὰ ἀπὸ τοὺς ἐπαίνους νὰ ἐργάζεσαι μυστικὰ καὶ μὲ κόπο τὴν ἀρετή.

Σὲ μιὰ κωμόπολη ζοῦσε κάποιος ποὺ τόσο πολὺ νήστευε, ὥστε ὅλοι νὰ τὸν διαφημίζουν σὰν μεγάλο νηστευτή. Ἡ φήμη του ἔφθασε καὶ στὸν ἀββὰ Ζήνωνα. Τότε ὁ ἀββὰς τὸν κάλεσε κοντά του. Ἐκεῖνος ἦρθε. Χαιρετήθηκαν καὶ κάθισαν.Ὁ ἀββὰς ἄρχισε τὸ ἐργόχειρό του καὶ ἡ ὥρα περνοῦσε σὲ ἀπόλυτη σιωπή. Ὁ νηστευτής, μὴ μπορώντας νὰ μιλήσει, ἄρχισε νὰ στενοχωρεῖται καὶ ν’ ἀδημονεῖ. Στὸ τέλος δὲν ἄντεξε καὶ εἶπε: (Συνέχεια...)