2/2/2021, Ένας μη χριστιανός Κορεάτης δημοσιογράφος γράφει για την Ορθόδοξη Εκκλησιά

 Ένας μη χριστιανός Κορεάτης δημοσιογράφος γράφει για την Ορθόδοξη Εκκλησιά 

 

Μια ευχάριστη έκπληξη μας περίμενε τις μέρες αυτές με το άρθρο που δημοσιεύτηκε ο Κορεατικής δημοσιογράφος κύριος Lee Seo Yong στο περιοδικό Χαν Κιο Ρε (Κορεάτικη έκδοση) σχετικά με την Ορθόδοξη Εκκλησιά στην Εκκλησιά στην Κορέα και ιδιαίτερα τον καθεδρικό ιερό ναό του Αγίου Νικολάου στη Σεούλ. Να σημειωθεί ότι το εν λόγω περιοδικό πολιτικά ανήκει στον αριστερό χώρο και είναι ένα από τα πιο γνωστά περιοδικά στην Κορέα. Ο γνωστός δημοσιογράφος επισκέφθηκε τον ναό του Αγ. Νικολάου και ξεναγήθηκε κατάλληλα από τον πάτερα Αντώνιο Λημ. Εδώ θα παραθέσουμε μερικά αποσπάσματα του άρθρου, το οποίο, σημειωτέον. Συνοδεύονταν από ωραίες φωτογραφίες εντός και εκτός του Ι. Ναού. Γράφει λοιπόν:

 "Ο Μαρξ είχε προβλέψει την καταστροφή της θρησκείας και τον εκμηδενισμό της. Η θρησκεία όμως εξακολουθεί να υπάρχει, να αυξάνει και να μεγαλουργεί. Ο ορθόδοξος ναός του άγιου Νικολάου Σεούλ είναι ο μοναδικός Βυζαντινός ναός στη χωρά μας. Η ιερότητα που εκπέμπει καταυγάζει όλο το κτιριακό συγκρότημα που τον περιβάλλει και μοιάζει να αντιστέκεται στις σύγχρονες πρακτικές του Μαμωνά που κυριαρχούν στη σημερινή κορεατική κοινωνία. Ένας Ρουμάνος θεολόγος έχει πει πως ο ορθόδοξος ναός, εσωτερικά και εξωτερικά, αποτελεί κάτι το άγιο και ιερό. Αυτό ακριβός το αίσθημα νοιώθει κανείς όταν επισκέπτεται τον ναό του Αγ. Νικολάου του Σεούλ. 

Στη συνεχεία ο δημοσιογράφος παραθέτει το ιστορικό του ναού του Αγίου Νικολάου και συνεχίζει :Θυμάμαι πως παλαιότερα, την εκκλησιά αυτή την έλεγαν η ‘η καραφλή εκκλησιά’ , λόγω του εντυπωσιακοί χάλκινου τρούλου, που δέσποζε σε ολόκληρη την περιοχή. Πρόσφατα ξεκίνησε η ανοικοδόμηση τεράστιων κτιρίων γύρω από τον ναό – σύμβολο κι’αυτο του Μαμωνά – με στόχο να ολοκληρωθούν το 2015. Επειδή στην κοινωνία μας όλα μοιάζουν να αλλάζουν, αναρωτιέμαι αν η εκκλησιά αυτή θα συνεχίσει να αποτελεί φάρο και να προβάλλει την αγιότητα και στο μέλλον. Όταν κανείς εισέλθει στον ναό του Αγ. Νικολάου, αμέσως νοιώθει πως εισέρχεται σ’εναν ιερό χώρο. Το κτίριο είναι πολύ επιβλητικό και υποβλητικό. Ο κορεάτης αρχιτέκτονας κ. Cho με την συνεργασία σκευάζει έναν ναό βυζαντινού ρυθμού, πρωτόγνωρο για τα κορεάτικα δεδομένα, καθώς κτίσμα με τρούλο δεν υπάρχει στην κορεάτικη αρχιτεκτονική παράδοση. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, κατάφερε να ολοκληρώσει το έργο με επιτυχία. Μερικοί περαστικοί, βλέποντας το ναό νομίζουν πως είναι μουσουλμανικό τέμενος. Κι αυτό, διότι αγνοούν πως το Ισλάμ αντέγραψε το σχήμα του από το Βυζάντιο. Κάθε χρόνο πολλοί φοιτητές αρχιτεκτονικής επισκέπτονται τον ναό του Αγ. Νικολάου που γι αυτούς αποτελεί ενδιαφέρον αντικείμενο μελέτης. Όσοι εισέρχονται σ’αυτον τον ναό, είτε είναι Χριστιανοί, είτε όχι, νοιώθουν την ανάγκη να γονατίσουν και να προσευχηθούν, Τα παράθυρα στον τρούλο, οι εικόνες του Χρίστου, της Παναγιάς και των Αγίων, καθώς και οι τεράστιες τοιχογραφίες προκαλούν αισθήματα ιερότητα;, δέους και φόβου Θεού. Αναρωτήθηκα, τι να ναι αυτό που προκαλεί τη γοητεία και το δέος ? Προσωπική μου άποψη είναι ότι το όλο κτίριο του ναού υποβάλλει με την δυναμική του τον επισκέπτη. Κι’ αυτή η δύναμη του χώρου αυξάνει την πίστη στον Θεό. Επιπλέον, οι μεγάλων διαστάσεων, τοιχογραφίες εκπέμπουν κάτι το υπερφυσικό και στολίζουν όμορφα τον περιβάλλοντα χώρο. 

Όσον αφορά στη χρήση των εικόνων, πρέπει να τονισθεί ότι αυτή η πρακτική ξεκίνησε από τις Κατακόμβες με τους ποικιλόμορφους συμβολισμούς και μέσα από αυτούς αναπτύχθηκε η βυζαντινή αγιογραφία. Στο σημείο αυτό ο δημοσιογράφος κάνει εκτενή αναφορά στην εικονομαχία και στην αναστήλωση των εικόνων το 787. Όταν οι Ορθόδοξοι πιστοί εισέρχονται στο ναό ασπάζονται την εικόνα της Παναγιάς που κρατάει ευλαβικά τον Χριστό στην αγκαλιά της, και του Αγίου Νικολάου, ανάβουν κερί και μετά παίρνουν τη θέση τους στο ναό. Οι εικόνες βοηθούν σημαντικά στην κατανόηση των δογμάτων της Ορθόδοξης πίστης. Σύμφωνα με την Ορθόδοξη διδασκαλία ο άνθρωπος δεν μπορεί να κατανοήσει τον Θεό με την λογική. Γιαυτό, ο μοναδικός δρόμος προς την θέωση είναι η μετάνοια και η πνευματική άσκηση. Μέσα στην ησυχία και την σιωπή μπορούμε να προσεγγίσουμε τον Θεό. Παρά το γεγονός ότι η τέχνη των βυζαντινών εικόνων δεν είναι νατουραλιστική, ωστόσο αυτό δεν αποτελεί μειονέκτημα, άλλα αντίθετα, με τον πλούσιο συμβολισμό τους προβάλουν το υπεραισθητό. Και το άρθρο τελειώνει με τις εξής αξιοπρόσεκτες παρατηρήσεις και τα ενδιαφέροντα σχόλια του δημοσιογράφου, που συνοψίζονται στη φράση, την οποία τοποθέτησε ως επικεφαλίδα στον επίλογο του άρθρου του ̈ “Αυτή η ολιγομελής Εκκλησιά έχει κάτι σημαντικό να πει στις άλλες Προτεσταντικές Εκκλησίες” Η Ορθόδοξη Εκκλησιά σέβεται την προσωπική βούληση και ελευθεριά του ανθρώπου και τονίζει την άξια της πνευματικής άσκησης και ζωής. Γι αυτό, η Ορθόδοξη Εκκλησιά, πάρα τα εκατό και πλέον χρόνια παρουσίας της στην κορεάτικη κοινωνία, έχει ολιγάριθμο ποίμνιο, σε σχέση μ’αυτο των προτεσταντικών εκκλησιών. Δεν νοθεύει την διδασκαλία της, ούτε χρησιμοποιεί ανελεύθερους και προσηλυτιστικούς τρόπους για να αυξήσει τα μέλη της, άλλα συνεχίζει πιστά και ανόθευτα την αρχαία εκκλησιαστική παράδοση. Συνήθως οι προτεσταντικές ομολογίες προτρέπουν τους πιστούς να προσφέρουν πολλά χρήματα στις εκκλησίες τους -θα λέγαμε με κάποιο καπιταλιστικό τρόπο, η ιεραποστολική τους δραστηριότητα γίνεται συνήθως μ’εναν επιθετικό και ανελεύθερο τρόπο και υποστηρίζουν πως μόνο αυτοί θα σωθούν. Όμως, η μικρή Ορθόδοξη Εκκλησιά στην Κορέα, με την σεμνή παρουσία της και το παράδειγμα της προτρέπει τις άλλες χριστιανικές ομολογίες να έχουν ταπείνωση, να ζουν πνευματικά και να σέβονται τους συνανθρώπους τους"


Πηγή: Ιερά Μητρόπολη Κορέας, Μετάφραση και επιμέλεια -Αθανασία Δ. Κοντογιαννακοπούλου